Salam yer semua...sorry la sebab hanna dah makin jrg update blog hanna memandangkan komitmen kerja yang makin banyak.

143, cintakah? - akan di 'hold'.harap semuanya bersabar.

KP - Hanna akan cuba masukkan n3 seterusnya tapi mungkin mengambil masa juga.

иєω єитʀγ :


Cerpen : Al.Fa

KP : Kali Pertama **new..harap dapat mengubat kerinduan pembaca KP..(de ker org yg baca?hahaha)

Lυν,

♥♥Hαηηα


Friday, February 6, 2009

Seindah Kasih episod 29

Kebanyakkan masanya dihabiskan menghadap pakaian bayi yang sudah dibelinya tak pun duduk di beranda rumah dan termenung di situ.Rizal pula hanya mengikut rentak isterinya yang masih tak dapat menerima kenyataan tersebut. Namun begitu, tidak pula mendengar Kasih menyalahkan dirinya. Kasih hanya tersenyum saja setiap kali dia menyalahkan dirinya atas kehilangan anaknya itu.

Jiwa Kasih seakan turut sama mati dengan meninggalnya si kecil yang telah dikandungnya selama lapan bulan itu. Perlahan tangannya mengusap perut yang sudah kembali seperti biasa. Tidak berisi seperti sebelum ini. Air matanya menitik sayu lagi.Kasih, tabahlah…

‘Akak, alangkah bestnya kalau akak masih dapat menemani acik tika ini..’

Teringat arwah kakak kembarnya menyebabkan dirinya makin dilanda sebak. Langkah kaki di arah ke bilik tidur dia dan suaminya. Membaringkan diri di atas katil sambil air mata yang terus mengalir perlahan, dibiarkan begitu saja. Air matanya terus mengalir bila teringat gambar-gambar suaminya dengan Sasha.Dipejamkan matanya bila mendengar derap kaki yang menuju bilik tersebut.

‘Kasih….’

Ayat Rizal termati bila melihat isterinya yang tengah tidur. Punggungnya didudukkan di tepi Kasih yang terlena.Dikucup dahi isterinya dengan penuh kasih-sayang.

‘Maafkan abang ya sayang.Abang tak bermaksud nak menyebabkan kita kehilangan anak kita. Abang lebih rela memilih sayang bila disuruh memilih antara dua. Kita masih ada peluang memiliki anak semula, tapi kalau kehilangan sayang, di mana abang nak cari ganti lagi…

Jemari halus Kasih dielus perlahan. Air mata Kasih mengalir lagi di sebalik mata yang tertutup. Sedarlah Rizal bahawa isterinya tidak tidur, hanya memejamkan matanya.Diusap air mata Kasih dengan penuh kasih-sayang.

‘Betulkah abang tak dapat mencari ganti Kasih andai Kasih yang pergi dulu?’

Kasih menanya suaminya dengan lirih dengan mata yang terpejam. Habis, siapakah Sasha padamu sebenarnya, bang? Bisik hatinya namun tak terluah di bibir..

‘Abang tak suka Kasih tanya macam tue..Kasih tak akan pernah ada gantinya di hati abang…’

‘Abang…Kasih nak tanya sesuatu, boleh?’

Rizal memandang pelik isterinya itu. Sejak bila pula bertanya dengan meminta izin dulu dengannya..Keningnya berkerut-kerut memandang Kasih yang tersenyum hambar padanya.


‘Abang betul-betul cintakan Kasih ker?’

Seketika Rizal terpana dengan soalan Kasih, tak pernah rasanya Kasih bertanya bukan-bukan padanya. Memang pelik.

‘Kalau abang keberatan, Kasih tak paksa abang memberikan jawapan. Kasih akan sentiasa percayakan abang walau apapun kelakuan abang di luar jangkauan Kasih..Selagi Kasih masih mampu bertahan, selagi itulah Kasih mempertahankan kasih dan rumahtangga kita. Kasih percayakan abang, jangan abang sesekali lupa tentang itu.’

Tangan suaminya digenggam erat dan dikucup perlahan.

‘Abang, ketahuilah betapa Kasih berperang dengan perasaan sendiri tika ini.Hanya Tuhan yang tahu betapa peritnya hati Kasih saat ini.’Getusnya di dalam hati.

‘Kasih, abang pun sayangkan Kasih, selamanya. Abang benar-benar minta maaf dengan kelakuan abang hari tue..Abang janji takkan ulangi lagi.’

Rizal siap mengangkat tangan kanannya seolah-olah bersumpah pula.Kasih menggeleng-gelengkan kepalanya.

‘Kenapa sayang menggeleng pula?’

‘Abang jangan berjanji dengan Kasih. Janji itu akan membuat Kasih sakit di dalam ini kalau janji tersebut dimungkiri.’

Jemarinya diletakkan ke dada. Bukan dada nya yang sakit tapi hatinya. Sakit yang tak ternampak oleh pandangan kasar.

‘Abang janji sayang.’

Rizal memeluk isterinya erat dan Kasih hanya membiarkan saja pelukan di badannya. Biarlah hanya dia yang menahan derita di hati demi mempertahankan rumahtangga dan kebahagiaan papa dan mamanya. Dia rela menjadi lilin, terbakar demi kebahagiaan dan senyuman di bibir insan yang menyayanginya. Sampai bila? Kasih pun tak tahu..

‘Terima kasih bang…’

‘Sama-sama kasih sayang.’

‘Abang nak makan apa malam nie?’

Kasih menolak lembut badan suaminya. Rizal menurut saja dan tersenyum.

‘Abang ingat kita makan luar malam ini..Lama dah kita tak makan luar kan?’

‘Kalau macam tue abang mandi dululah..’

‘Sayang tunggu abang bersiap dulu, okay.’

Kasih hanya mengangguk dan mengambil tuala mandi buat suaminya.Walaupun hatinya sakit tapi tanggungjawab sebagai seorang isteri tak pernah diabaikannya.

2 comments:

Any comments really appreciated!